Volkswagen, Çin’in Xinjiang bölgesindeki Urumqi fabrikasını satma kararı aldı. Fabrika, şirketin Çinli ortağı SAIC ile birlikte yönettiği bir fabrikaydı. Satışın, devlet dayanaklı bir kuruluş olan Shanghai Lingang Development Group’un bir yan kuruluşu tarafından gerçekleştirileceği bildirildi. Pekala satışın pahası ne? Neden satılıyor?
Volkswagen, Çin’in Xinjiang bölgesindeki fabrikasını satıyor
Aslında daha evvelki yazılarımızda da bahsettiğimiz üzere Volkswagen, Avrupa’daki ekonomik zorluklar ve Çin’deki ağır rekabetle uğraş ederken, fabrika satma yoluna gitmeye karar vermişti. Bir vakitler Çin otomotiv pazarında başkan pozisyonda olan şirket, şu anda BYD ve öteki mahallî üreticilerin gerisinde kalmış durumda. Ek olarak, Avrupa ve Çin ortasında yükselen ticaret tansiyonlarının de, şirketin bu kararı almasında tesirli olmuş olabileceği söyleniyor.
Bir başka mümkün sebep de; fabrika, insan hakları ihlalleri tezleriyle memleketler arası alanda tartışma konusu olan Xinjiang bölgesinde bulunuyor. Bölgede, bilhassa Müslüman Uygur halkına yönelik baskılar ve zorla çalıştırma savları sıkça gündeme gelmişti. Lakin Çin hükümeti bu suçlamaları reddetmişti. Yeniden de alınan kararın bu hususla yakından ilgili olduğu söyleniyor.
Fabrikanın satış değerinyle ilgili bilgiler şu an için bâtın tutuluyor. Volkswagen, fabrikayı kapatmanın yanı sıra, Turpan ve Anting’deki test pistlerinden de çekilerek bölgedeki faaliyetlerini büsbütün sonlandıracak. Bu ortada, fabrika satışına karşın Volkswagen, Çin pazarından çekilmeyi düşünmüyor.
Hatta, SAIC iştirakini 2040’a kadar uzatmayı ve Çinli araba üreticisi Xpeng ile iş birliği yapmayı planlıyor. Ayrıyeten Volkswagen, 2030’a kadar 18 yeni model piyasaya sürmeyi planlıyor. Bu modrden ikisinin 2026’da piyasaya çıkacak genişletilmiş menzil özellikli hibrit araçlar olması bekleniyor.
Volkswagen’in fabrika satış kararı, global otomotiv pazarındaki durumunu sizce nasıl tesirler? Görüşlerinizi aşağıdaki yorumlar kısmına yazabilirsiniz.