Concorde’un emekliliğinden sonra sessizliğe gömülen süpersonik yolcu uçuşları, hem devlet kurumları hem de özel dalın teşebbüsleriyle tekrar canlanıyor. NASA ve Boom Supersonic, Dawn Aerospace üzere şirketler, uzun aralıklı uçuşları azaltacak yeni kuşak yüksek süratli uçak geliştirmek istiyor.
Süpersonik uçuş periyodu başlıyor
Süpersonik seyahatin önündeki en büyük engri başında uçağın ses suratını aşmasıyla oluşan sonik patlama yer alıyor. Bu, Concorde’un operasyonel kısıtlamalarının ana nedenlerinden biriydi. NASA’nın X-59 uçağıyla yürüttüğü Quesst misyonu, ses patlamasını azaltarak bu sorunu hafifletmeyi amaçlıyor.
2025’te planlanan test uçuşları, yolcuların reaksiyonunu ölçecek. Bu kapsamda özel şirketler de hudutları zorluyor. Boom Supersonic’in XB-1 prototipi, ses altı süratte testlerini tamamladı ve süpersonik seyahate hazırlanıyor.
HÜRJET Ankara semalarında: Birinci süpersonik uçuş yapıldı!
TUSAŞ tarafından geliştirilen yerli ve ulusal jet eğitim uçağı HÜRJET bugün Ankara semalarında birinci süpersonik uçuş testini tamamladı!
Mach 1.7 suratını hedefleyen Overture yolcu uçağının, 10 yıl içerisinde hizmete girmesi planlanıyor. Dawn Aerospace’in Aurora uçağı Mach 1’i aştı. Mach 3.5 ve uzaya yakın operasyonları hedefleyerek daha da yüksek suratlara ulaşmayı amaçlıyor.
Tabii süpersonik seyahatler, gürültünün ötesinde zorluklarla karşı karşıya. Yakıt tüketimi ve çevresel tesir, sürdürülebilirlik için çabalayan bir dalda kıymetli konular ortasında.
Süpersonik uçuş için Türkiye’de de birtakım çalışmalar var. HÜRJET, birinci süpersonik uçuş tecrübesini geçtiğimiz aylarda tamamlamış ve yaklaşık 45 dakika uçmuştu. Uçuş esnasında kendisine bir F-16 savaş jeti eşlik eden HÜRJET uçuş esnasında ses suratını aştı ve süpersonik uçuşa geçiş yaptı.