Türkiye’nin sivil havacılık alanında birinci yerli ve ulusal nezaret radarı olan Ulusal Nezaret Radarı (MGR), test süreçlerini muvaffakiyetle tamamladı. TÜBİTAK BİLGEM ve DHMİ iş birliğiyle geliştirilen radar sistemi, Gaziantep Havalimanı’nda konuşlandırıldı ve memleketler arası standartlara uygun biçimde tasarlandı. 2024’ün birinci çeyreğinde kullanıma alınması planlanan sistem, Türk hava alanında güvenliği ve verimliliği artırmayı hedefliyor.
370 kilometre kapsama alanı, 1000 hava aracı takibi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, MGR’nin birincil nezaret sisteminin 112 kilometreye, ikincil nezaret sisteminin ise 370 kilometreye kadar kapsama alanı sunduğunu belirtti. Radar, birebir anda 1000 hava aracını izleyebilme kapasitesine sahip ve 7/24 kesintisiz çalışabiliyor. Uraloğlu, radarın ICAO ve Eurocontrol standartlarına uygun olarak tasarlandığını ve hava trafik idare yazılımlarıyla tam entegre çalışacağını tabir etti.
MGR’nin Türkiye’nin dışa bağımlılığını azaltacağını vurgulayan Bakan Uraloğlu, radarın ilerleyen periyotlarda öteki ülkelere ihraç edilmesinin planlandığını belirtti. Bu, Türkiye’yi sivil nezaret radarları üreten ve ihraç eden ülkeler ortasına sokarak iktisada kıymetli bir katkı sağlayacak.
TÜBİTAK BİLGEM ve DHMİ iş birliğiyle geliştirilen, Gaziantep Havalimanı’nda kurulu Türkiye’nin ilk yerli ve millî sivil gözetim radarının testleri başarıyla tamamlandı.
Uluslararası Havacılık Standartları (ICAO ve EUROCONTROL) ile uyumlu radarımız, hava sahamızdaki yoğun… pic.twitter.com/nPdq5EpvZU
— Mehmet Fatih KACIR (@mfatihkacir) January 12, 2025
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ise radarın Türk hava alanını daha inançlı ve verimli hale getireceğini vurguladı. Toplumsal medya paylaşımında, “MGR, hava alanımızdaki ağır trafiği inançlı bir halde yönetmek için değerli bir adım. Yerli ve ulusal teknolojilerle geleceğin havacılığını inşa etmeye devam ediyoruz,” tabirlerini kullandı.
Microsoft DirectX için değerli güncme! Grafik hudutlarını zorlayacak
Microsoft DirectX işbirlikçi vektörler takviyesiyle geliyor. Sinirsel sürece teknolojisi grafik süreçlerinin sonlarını zorlayacak.
MGR’nin test sürecinde Gaziantep Havalimanı’nda yapılan denemeler muvaffakiyetle sonuçlandı. Radar sistemi, ağır hava trafiğinde süratli ve yanlışsız kararların alınmasını sağlayarak uçuş güvenliğini artıracak. Yerli teknolojinin bu kıymetli adımı, havacılık bölümünde bir dönüm noktası olarak bedellendiriliyor.
Sizce ülkemizin yerli radar atılımı, havacılık bölümüne nasıl bir tesir yapacak? Görüşlerinizi yorumlarda paylaşmayı unutmayın!